top of page

Strategisch, maar praktisch verbeteren voor duurzame groei van de hockeyclub

De kernvraag

De vereniging zat in een neerwaartse spiraal, het aantal leden daalde, het sentiment was pessimestisch en de vrijwilligers liepen over. De club wilde verandering, weer groeien, plezier en genoeg schouders om de club te dragen.


Wat hebben we samen bereikt?

  • Een concreet en praktisch verbeterplan, gericht op standaardiseren en borgen van clubprocessen

  • Bestuur en commissies aan boord van hetzelfde verbeterplan

  • 1 Digitale omgeving voor optimaal samenwerken

  • Clubdraaiboek, zodat elke stap voor iedereen duidelijk is

  • Verbeterde propositie en identiteit, met een concreet acquisitie plan


Hieronder neem ik je graag mee in meer detail. Dus wil je weten hoe we dit hebben aangepakt en wat er concreet is verandert? Lees dan verder!


Heb jij vergelijkbare uitdagingen of wil je weten of ik jou kan helpen? Plan een korte digitale koffie in!


 

De uitdagingen van Tempo '34

Een verenging is als een kleine gemeenschap en draait vooral op vrijwilligers, helpende handen en betrokken leden. Helaas zag het bestuur de afgelopen jaren een dalende trend in het aantal leden. Met name in en na de COVID jaren ging het hard.


Het ledenaantal daalde dus, maar dit had ook neveneffecten. Het werd lastiger om teams in te delen, de spoeling werd dun. Hierdoor daalde ook het speelniveau. Daarnaast daalde het aantal vrijwilligers, waardoor het werk op steeds minder schouders terecht kwam. Ook was het duidelijk dat er onvrede heerste onder de leden, met name over de communicatie tussen club en leden. De club had dus de wens om:


  1. Te groeien in aantal leden

  2. Te groeien in betrokken vrijwilligers

  3. Te groeien in tevredenheid van de leden

  4. Te groeien in het speelniveau van de jeugdteams



 


Hoe gingen we te werk?

  1. Verkenning: In deze fase draaide ik mee in de club operatie, hield ik interviews met leden, vrijwilligers en bestuursleden, én organiseerde ik ouder-avonden. Het doel van deze fase was om de problemen scherp te krijgen en mogelijke oplossingen te onderzoeken.

  2. Plan de campagne: Het maken van een verbeterplan en zorgen dat iedereen aan boord is en zijn of haar steentje bijdroeg.

  3. De implementatie: Meewerken en leiding geven aan het verbetertraject.



 

Wat was het probleem en hoe is dit opgelost?

Na de verkenningsfase was het probleem duidelijk. De club zat in een neerwaartse spiraal. Het ene probleem versterkte het andere en andersom.


Het 'draaien' van de club verliep niet goed

  • Veel kennis was verloren gegaan, weinig overdracht of vastlegging was aanwezig.

  • Niet voldoende betrokken vrijwilligers over om de club te draaien


Dit resulteerde in:

  • Onvrede onder leden door gebrekkige communicatie en ad-hoc draaien van de club.

  • Geen tijd voor acquisitie en PR naar buiten toe, waardoor de aanwas van nieuwe leden stagneerde


Het verbeterplan

We hebben een verbeterplan opgericht met de focus op 3 onderdelen:


  1. De operatie goed doen. Hierin hebben we processen, draaiboeken en manieren van samenwerken opnieuw opgezet. We hebben dit duurzaam gemaakt door het te borgen als standaardwerkwijze.

  2. De clubcultuur positief maken. Verbeterinitiatieven gericht op het zichtbaar maken en vieren van hockeyers, vrijwilligers en evenementen. Zowel intern als extern. Ook dit hebben we opgezet als standaardwerkwijzes

  3. De acquisitiemotor. Een nieuwe, duidelijkere identiteit en propositie gericht op verschillende doelgroepen. Daarnaast een acquisitieplan waarbij de leden een actieve rol hebben in de vorm van member-get-member.

Heb jij vergelijkbare uitdagingen of wil je weten of ik jou kan helpen? Plan een korte digitale koffie in!



Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page